Handapeun Tangkal Nangka
Reuwas mimitina
mah dipanggil ku Pa Yana téh. Puguh atuh apan keur istirahat. Kantin ogé keur
pinuh. Ari kuring, Ujang, Cecep, jeung Iwan, keur resep ngobrol di handapeun
tangkal nangka, tukangeun kantin. Tangtu waé bari dalahar jajanan ti kantin.
Ujang cacamuilan dahar pisang goréng jeung kurupuk. Ah, entong protés naha
pisang goréng jeung kurupuk. Da kitu karesep si éta mah. Karesep anu euweuh
baturna di sasakola mah. Ari karesep, apan kaci mahiwal ogé. Ari Cécép siga anu
kutap-kétap kénéh sakitu pépés-nasi daun cauna geus hérang da diberesihan ku
curuk terus dilamot. Iwan mah dahar roti jeung entéh botol. Kitu, rada ngalégég
si éta mah. Majar téh kabeuki roti mah ngéropah cenah. Padahal unggal pelajaran
basa Inggris panguga-eugeuna, maca teu bisa ngomong teu bisa komo ngarti hartina.
Ari kuring mah jajar pasar, istirahat téh cukup ku uras tilu, bala-bala tilu,
géhu tilu, émbohna wé jalabria jeung ondé.
Ti kantin mah
meureun aya dua puluh méterna. Di handapeun tangkal nangka téh aya balé-balé.
Ngareunah dariuk di dinya bari ngobrol téh. Pamandangan atra ka balong di
lebak. Teu sirikna parebut barudak ogé unggal istirahat téh. Tapi kuring
sabalad-balad poé ieu mah pangheulana. Puguh apan pelajaran basa matématika
keur kosong. Jadi lima menit saacan bél istirahat disada, kuring sabalad-balad
geus ngalolos ka kantin.
Balé-balé téh
henteu pati gedé. Kitu wé ukur cukup dipaké diuk ngariung ku genepaneun. Matak
lamun geus aya anu miheulaan ngariung di balé-balé, tara aya murid séjén anu
nyampeurkeun. Komo béda kelas mah. Sakelas ogé ari henteu pati akrab mah sok
horéam nyampeurkeun.
Tah keur
ngariung harita aya anu ngageroan téh.
“Sép, dipanggil
ku Pa Yana,” Dadan ngagorowok ti deukeut kantin.
Kuring rungah-ringeuh.
“Aya naon nya, euy?” ceuk kuring reuwas.
“Meureun pedah
bogoh ka Bu Santi, jadi Pa Yana ngarasa kasaingan,” témbal Cécép sangeunahna,
bari seuri. Ari Bu Santi téh guru basa Sunda. Enya kuring resep ku bageur jeung
geulisna, tapi apan henteu aya anu apaleun salain tiluan sobat kuring anu ieu
mah.
“Si, ngomong
téh. Uing mah nyaan reuwas.”
“Geus, panggihan
wé ka ditu. Ari henteu salah mah, naha sieun sagala,” ceuk Ujang.
Enya ogé, ari
henteu salah mah, naha maké sieun sagala. Pa Yana téh guru BP. Rada galak. Lamun
aya murid anu salah téh, nyarékanna béak beresih. Enya wé, barang bus ka ruang
BP téh karasa pikakeueungeun. Pa Yana calik dina korsi, siga anu ngahaja
nungguan kuring.
“Apal naon
kasalahan poé ieu?” cenah teugeug.
Kuring gideug.
“Entong
ngabohong. Kunaon manéh henteu milu upacara? Apan ieu téh poé Senén. Manéh apan
apal, unggal poé Senén téh upacara bandéra. Naha manéh kalah diuk di balé-balé
tukangeun kantin?”
“Henteu Pa, abdi
henteu rumaos. Tadi abdi ngiring upacara.”
“Ah, siah
ngabohong. Henteu nginjeun ceuli henteu nginjeum panon, tadi basa anu séjén
keur upacara, manéh diuk sorangan di balé-balé. Ngan basa disampeurkeun, manéh
nyumput teuing kamana.”
Enya, Pa Yana
saenyana anu tara upacara mah. Unggal poé Senén, anu séjén keur upacara bandéra
téh, Pa Yana mah apan ngurilingan sakola, ngintip-ngintip murid anu kabeurangan
atawa anu henteu upacara. Tapi henteu wani ngagonjak. Boro-boro, geumpeur wé
anu aya nyanghareupan bagong baya... eh Pa Yana mah.
“Ngaku manéh!?”
Ngagebegna ogé
sigana aya kana opat gebegan mah. Tapi siga anu digebah, kuring langsung
nyoroscos. “Wantun sumpah, Pa. Abdi mah ngiring upacara. Apan abdi anu
dipanggil ka payun ku Pa Kepala Sakola, margi dua dinten kapengker abdi apan
ngawakilan sakolah dina lomba kaligrapi. Abdi apan kénging juara kadua, Pa.
Taroskeun wé ka Pa Kepala Sakola henteu percanten mah,” ceuk kuring
ngadak-ngadak leuwih lancar.
Pa Yana
ngahuleng dikitukeun mah. Geus kitu mah kuring dititah ka kelas.
**
Rék ka kelas ogé
sok horéam ari can aya bél asup mah. Kuring ngagedig deui ka tukangeun kantin. Murid
séjén éta ogé geus loba anu ka karelasna. Kantin ogé geus kosong. Mani ngagebeg
barang nepi ka tukangeun kantin. Geuning sobat-sobat kuring mah geus euweuh.
Anu aya téh... Ranie sigana mah. Enya siga Ranie.
Kelas XB Ranie
téh. Ari kuring kelas XIA. Adi kelas. Henteu pati wawuh. Lamun pasangrok ogé
saukur imut jeung unggeuk. Tapi henteu bisa dibohongan haté mah, kuring resep
ka manéhna. Éta atuh da geulisna, asa hésé néangan babandinganana. Kitulah, ised
wé saeutik ti Dian Sastrowardoyo mangsa jadi Cinta dina film Ada Apa Dengan
Cinta? Matak basa tadi ningali Ranie keur diuk nyorangan dina balé-balé téh
haté mah ngagebeg. Sampeurkeun entong kitu? Disampeurkeun éra, henteu
disampeurkeun pasti engkéna kaduhung.
Lahlahan waé
kuring nyampeurkeun. Kukumaha ogé kudu wani ari resep mah. Ieu téh kasempetan
alus.
“Eh Ranie, badé
naros, ari tadi anu ngarariung di dieu kamarana, nya?” pok téh rada ngageter.
Ranie neuteup,
terus imut. “Tos ka karelas tadi téh,” pokna halimpu. “A Asép mah tong wara ka
kelas atuh, réncangan heula abdi di dieu. Mangga calik di dieu.”
Tadi téh kapikir
rék amitan. Atuh da euweuh deui piomongeun. Tapi ngadadak curinghak barang
ngadangu paméntana.
“Nuju naon atuh
Ranie téh di dieu?” pok téh sanggeus diuk di gigireunana. Seungit parfum
nyambuang tina badanna, matak peureum-beunta ngambeuna.
“Apan ngantosan
A Asép.”
“Ngantosan?”
Reuwas deui waé. Reuwas bari atoh.
“Muhun. Hoyong
terang wé perkawis kaligrafi. Abdi gé apan resep kana kaligrafi. Lamun seug abdi
gaduh kabogoh téh ka anu pinter ngagambar kaligrafi, deuh... pasti resep sareng
reueus.”
Tangtu waé
kuring reuwas deui waé. Reuwas atoh anu matak henteu bisa ngomong. Piomongeun
téh nyelek dina tikoro.
“Kumaha ari A
Asép, resep ka istri anu kumaha?”
“Eu... anu
sepertos... Ra....”
Acan ogé tamat,
ti lebah kantin aya anu ngagorowok. “Sép...! Asép...! Énggal ka dieu...!” Si
Ibu Kantin anu ngaganggu téh.
“Énggal tuh
saurna,” ceuk Ranie. “Wios Ranie mah hoyong nyalira heula di dieu. Engké wé pendak
deui...”
Asa-asa rék
nyampeurkeun Ibu Kantin téh. Tapi da ku Ranie gé apan dijurungkeun. Tungtungna
mah kuring nyampeurkeun Ibu Kantin bari rada keuheul.
“Aya naon, Ibu?”
pok téh rada teugeug.
“Bieu aya anu
nyusulan ti kelas. Sugan téh henteu di tukang. Barina ogé naha henteu kadéngé
kitu bél asup?”
Kuring molohok.
**
Henteu milu
diajar jam pelajaran panungtung mah. Apan kuring dipanggil ku Pa Kepala Sakola.
Ari pék di ruangan Kepala Sakola aya Pa Yana, Fahrur kelas XIC, Oding kelas
XIIB, Wéni kelas XA, Dindon kelas XIE, jeung aya tiluan deui anu kurang apal
kelasna mah.
“Tah geuning
Asép. Ti mana heula atuh disusulan ti tadi?” saur Pa Kepala Sakola. “Kitu Pa
Yana, Asép mah ngiring upacara tadi énjing-énjing téh. Pasti lebareun atuh
kasiangan mah. Da Asép tos terangeun bakal dipanggil ka payun, dipasihan piala
sareng bonus ti sakola. Juara kadua sakabupatén apan murid urang téh.”
“Muhun,
percanten abdi ogé ayeuna mah,” témbal Pa Yana. “Abdi nembé terang ayeuna....”
Kieu jujutan
caritana mah: Pa Yana téh tadi naroskeun ka Pa Kepala Sakola, naha enya kuring
milu upacara? Pa Kepala Sakola ngaenyakeun. Pa Yana héran, da cenah sidik pisan
ningali kuring keur diuk sorangan dina balé-balé tukangeun kantin. Saur Pa
Kepala Sakola, kajadian siga kitu téh geus sababaraha kali. Matak dipanggil ogé
Fahrur, Oding, Wéni, Dindon, jeung anu séjénna. Maranéhna téh anu kungsi
ngalaman kassamaran siga Pa Yana.
“Waktos abdi
ijin ka toilét, waktos uihna, abdi ningali Adit, batur sabangku abdi, nuju
ngalangeu dina balé-balé handapeun nangka éta,” dongéng Fahrur. “Ditaros téh, capé
cenah diajar téh. Terasna ngajak ka balong anu di lebakeun tangkal nangka.
Urang guyang cenah. Ngan abdi keukeuh alim. Abdi mah ka kelas deui wé. Ari
geuning, Adit mah aya di kelas. Saur Adit, ti tadi ogé henteu kamamana.”
“Ka abdi gé
sami, Bu Tita ngajak ka balong, malah satengah maksa,” ceuk Wéni. “Untung wé
abdi henteu kersa. Horéng Bu Tita mah aya di kelas, nuju ngajar kasenian.”
Kitu dongéngna
téh. Matak sanggeus saréréa ngadongéngkeun pangalamanana, Pa Kepala Sakola
nyarios, “Balé-balé anu aya di handapeun tangkal nangka téh urang kakat waé. Bisi
enya aya mamalana. Lamun seug aya barudak anu daék diajak ka balong, duka
kumaha tah kajadianana....”
**
Isukna balé-balé
di handapeun tangkal nangka téh dikakat ku Mang Asip, penjaga sakola. Dahan-dahan
nangka anu handapna ditigasan. Terus diduruk di gigireun kantin. Éta ogé henteu
sagawayah ngakat jeung ngadurukna. Pa Oléh sareng Pa Nibal, duanana guru agama,
ngadu’a heula di handapeun tangkal nangka. Bisi cenah balé-balé éta téh tempat
cicingna jin.
Ti harita di
handapeun tangkal nangka téh tara aya murid anu ulin. Énya ogé pangalaman
kasamaran téh henteu bocor ka murid séjén, tapi unggal guru nyaram ulin ka
handapeun tangkal nangka.
Kuring sorangan sok
wararaas lamun ningali ka lebah tangkal nangka téh. Lalénglang, caraang, ayeuna
mah. Kuring mah angger boga rasa panasaran, ari tiheula anu ngobrol jeung
kuring di balé-balé, naha Ranie atawa jurig kitu? ***
Mangle no 2592, 1-7 September 2016
Anu peryogi Majalah Mangle Lami, meser di Shopee seueur, klik wae MANGLE LAMI atawa potretna.
0 Response to "Handapeun Tangkal Nangka"
Posting Komentar